
Groothandel dashboard nodig?
Als groothandel beschik je over enorm veel data. Misschien wel zo veel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Met een interactief dashboard in Power BI of Tableau krijg je hier weer grip op.
Zo ben je 24/7 op de hoogte van je kerncijfers en kom je tot nieuwe inzichten om je organisatie en de winstgevendheid te laten groeien.
Wat is een groothandel dashboard?
Als eigenaar of medewerker (bijvoorbeeld inkoper, commercieel manager, logistiek manager, voorraadbeheerder) heb je regelmatig te maken met data. Bij de meeste groothandels bestaan tientallen of zelfs honderden exceldocumenten (met vele versies). Ook gebruik je ongetwijfeld verschillende software pakketten, die ook allemaal (standaard)rapportages hebben.
Kortom, je data op orde hebben is belangrijk en waardevol. Je moet weten hoe het 'ervoor staat'; het liefst up-to-date en in één oogopslag.
Helaas voldoen de (standaard)rapportages lang niet altijd. Daarom bestaan al die exceldocumenten. Je wilt meestal uit verschillende systemen data samenvoegen en (evt. met bepaalde calculaties) netjes visualiseren. Dit handmatig doen kost veel tijd en is foutgevoelig.
Met een maatwerk groothandel dashboard is dit allemaal verleden tijd! Je krijgt de data uit verschillende bronnen te zien zoals je ze wilt zien. Je kunt op basis van betrouwbare, up-to-date informatie sturen.
De voordelen van een dashboard voor groothandels
Waarom kiezen bedrijven voor Decidas?
Bekijk onze voorbeeld dashboards
Financieel/Marketing dashboard voor Darwin on the Job
Dit dashboard is ontwikkeld om het bestuur inzicht te bieden in de omzet en winst per dienst, lead bron, regio en sector en combinaties hiervan over tijd.
KPI dashboard webshop (demo data)
Dit dashboard weergeeft de belangrijkste KPI’s van een webshop. De data kan via filters over tijd en tussen productcategorieën worden vergeleken.
Groothandel dashboard op maat
Elke groothandel is anders! Daarom gebruiken we geen standaard 'template' dashboards.
Samen onderzoeken we welke doelstelling(en) het belangrijkst zijn, en welke KPI's daar bij passen. Daarna gaan we pas aan de slag met het maatwerk dashboard.
Voorbeelden van belangrijke groothandel KPI's
Meten is weten. Het is wel belangrijk om de juiste zaken te meten. Dit zijn je KPI's (kritische prestatie-indicatoren).
Met je groothandel KPI's meet je de voortgang ten opzichte van de geformuleerde targets. Hieronder staan enkele KPI's die eventueel interessant zijn om op te nemen in je groothandel dashboard.
Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per sector/locatie/klant worden gemeten en gevisualiseerd:
- Omzet en marges: per product(groep), locatie, klant, ...
- Voorraad: niveaus, omloopsnelheid, time/value in stock, eventueel met prognoses o.b.v. historische data en andere voorspelende waarden)
- Inkoop/verkooporders
- Geografische inzichten: waar bevinden je voorraden, klanten en leveranciers zich
- Levering: op tijd, schades, niet aangekomen
- Retourneringen: frequentie, impact op marge, redenen
- Klanttevredenheid: reviews, formulieren, interviews, waarover wel/niet
- Handeling: kosten, tijd, fouten
- Benchmarking: ontwikkeling over tijd, vergelijkingen met branche
Door o.a. dit soort KPI's in kaart te brengen en te monitoren ben je als groothandel in staat om je prestaties goed te monitoren en de bedrijfsvoering continu te optimaliseren. Zo verhoog je de omzet verlaag je de kosten.
Groothandel dashboard in Power BI of Tableau?
Voor groothandels bouwen we dashboards in zowel Power BI als Tableau. Hieronder lees je meer over de keuze tussen Power BI versus Tableau.

Groothandel dashboard in Power Bi
- Gebruiksvriendelijk.
- Handig voor bedrijven die reeds Office 365 gebruiken.
- Verbindt met vele databronnen.
- Dashboard is eenvoudig te delen.
- Wat beperkter op gebied van data opschonen, visualiseren en analyseren.

Groothandel dashboard in Tableau
- Is gefocust op begrip uit je data
- Veel features om data op te schonen, te analyseren en te visualiseren.
- Kan met veel databronnen verbinden.
- Grote community met data experts en gebruikers.
- Kost wat meer dan Power BI.
Werkwijze
Eerst leren we jouw bedrijf goed kennen. Wat wil je bereiken? Welke software/tools/systemen gebruiken jullie? Welke data is er beschikbaar?
Met deze informatie geven we een kostenindicatie van je dashboard(s). Zo weet je om en nabij wat de investering zal worden.
Tussen stap 2 en 3 spreken we een vaste prijs af. Dan weten we precies wat je nodig hebt en wat de datakwaliteit is (hoeveel opschoonwerk er nodig is).
Vaak is nog niet helemaal duidelijk wat je wilt meten en op welke manier dit goed gemeten kan worden. Tijdens een KPI workshop ontdekken we dit samen.
Gedurende en na deze workshop werken we een eerste opzet (schets) van het te bouwen dashboard uit. Zo krijg je alvast een beeld van hoe het dashboard er uit komt te zien.
In de praktijk krijgen we tijdens het bekijken en analyseren van de data vaak nog nieuwe inzichten en ideeën. Deze verwerken we natuurlijk ook in je dashboard (of een aanvullend dashboard met meer detail).
Nu duidelijk is wat op het dashboard moet komen, gaan we de data uit diverse systemen verzamelen en samenvoegen in een centrale database.
Waar nodig schonen we de data op en passen we berekeningen toe.
Indien mogelijk gebruiken we 'live koppelingen'. Dan is de data altijd up-to-date. Anders kunnen we de data (geautomatiseerd) periodiek inladen.
Natuurlijk zorgen we ervoor dat er niks met de originele data gebeurt.
De data is nu netjes voorbereid. Tijd om te gaan bouwen wat tijdens stap 1 en 2 is besproken en geschetst.
Daarnaast analyseren we de data voor extra inzichten. Hiervoor gebruiken we onze hersenen, formules en handige tools.
We vragen tijdens deze fase al regelmatig om feedback.
Voor de presentatie testen we het dashboard. Klopt alle data? Zijn alle formules correct? Werken de filters?
We presenteren het dashboard bij jullie op locatie of op ons eigen kantoor in het centrum van Rotterdam.
We lichten toe wat we hebben gedaan en waarom we voor specifieke visualisaties hebben gekozen. Ook vertellen we over onze opgedane inzichten.
Tijdens deze stap is er opnieuw ruimte voor feedback.
Het maximale uit je dashboard halen?
We kunnen je team trainen in het gebruik van het nieuwe dashboard (bijv. hoe herken je trends, hoe interpreteer je veranderingen, hoe herken je nieuwe kansen om nader te onderzoeken)?
De eerste versie van een dashboard op maat is slechts het startpunt van datagedreven werken!
De investering
16.67% korting als je in één keer betaalt
Maandelijks (12x)
In één keer
Kickstarter
Voor kleine tot middelgrote bedrijven die een eerste dashboard op maat willen laten maken.
€195/maand
Inbegrepen:
Grow
Voor middelgrote bedrijven die data uit 2-3 bronnen (geavanceerd) willen laten visualiseren.
€395/maand
Inbegrepen:
Leader
Voor (middel)grote bedrijven die een complex dashboard nodig hebben met data uit diverse bronnen.
€995/maand
Inbegrepen:
Maak kennis met Jaap en Karim

Onze missie:
Het maximale uit bedrijven halen door onvervuld potentieel te ontdekken en benutten.
Wij lossen graag complexe problemen op. Hiervoor gebruiken we ons analytische denkvermogen en business intelligence tools zoals Power BI en Tableau. Opdrachtgevers omschrijven ons als ambitieus, betrokken, innovatief en creatief.
Bij voorkeur werken we aan projecten met een positieve impact op de 3P's (people, planet en profit).
Wat kan je van ons verwachten?
Heb je een vraag over groothandel dashboards?
Kennismaken of offerte aanvragen
We horen graag waar je naar op zoek bent! Je ontvangt binnen 24 uur een reactie.