Marketing dashboard laten maken

In één oogopslag grip op je marketing KPI's

Deze bedrijven vertrouwen in Decidas

Jaap en Karim

Marketing dashboard nodig?

Snel live
In Power BI, Looker Studio (Google Data Studio) of Tableau
Eigen huisstijl
Betrokken, communicatief en resultaatgericht

Als marketing professional/ondernemer behaal je betere resultaten met een interactief marketing dashboard op maat. Jij en het MT zijn altijd op de hoogte van de kerncijfers en voortgang t.o.v. de marketingdoelen.

Wat is een marketing dashboard?

Met een marketing dashboard zie je dit in één oogopslag hoe het ervoor staat met je marketing KPI's.

Uit diverse bronnen/tools/software wordt data samengevoegd en overzichtelijk gevisualiseerd. Vragen die je vroeger enkel 'op gevoel' of met veel excelbestanden kon beantwoorden, zie je nu direct voor je.

Zo weet je of je strategie en tactieken aanslaan. Als er iets niet verloopt zoals verwacht, ontdek je dit snel en kun je op tijd bijsturen.

De voordelen van een marketing dashboard op maat

24/7 zicht op je belangrijkste marketing KPI's
Zoom met filters in op bijv. periode/locatie/afdeling/product/sector/...
Data uit diverse systemen samengevoegd, opgeschoond en gevisualiseerd
Grijp op tijd in met actuele cijfers
Nooit meer tijd en geld kwijt aan (periodiek) handmatig rapporteren
Altijd beschikbaar, op PC en mobiel
Wijzigingen in KPI's of systemen snel en eenvoudig aangepast

Marketing dashboard laten maken?

Interactief dashboard in Power BI, Google Looker of Tableau

Waarom kiezen bedrijven voor Decidas?

Ervaren Power BI / Google Looker / Tableau experts
Snel inzetbaar
Proactief
Betrokken en gefocust op resultaten
Duidelijke communicatie
Geen nacalculatie; eerlijke tarieven

Bekijk onze voorbeeld dashboards

google data studio demo dashboard

E-commerce Dashboard in Google Data Studio (Demo)

Type dashboard: Tactisch

Dit demo dashboard is in Google Data Studio gebouwd met de sample dataset van Google Analytics. Je ziet de belangrijkste marketing KPI’s met diverse filteropties en een interactieve kaart.

Marketing dashboard voorbeeld

Marketing dashboard voor Mobility Centre Holland

Type dashboard: Operationeel, Tactisch

Dit dashboard biedt het management meer inzicht in de huuraanvragen via de website (zowel via formulieren als telefonisch).

Maatwerk marketing dashboard

De marketing van elk bedrijf is anders! Daarom maken we geen gebruik van een standaard 'template' dashboard (natuurlijk hebben we wel handige 'modules' voor veelvoorkomende metrics en visualisaties).

Samen bepalen we welke doelstelling(en) voor jullie belangrijk zijn, en welke KPI's en filters daar bij passen. Daarna bouwen we een marketing dashboard op maat.

Voorbeelden van belangrijke marketing KPI's

Meten is weten. Het juiste meten is daarbij wel belangrijk. Dit zijn je marketing KPI's. Hieronder volgen enkele KPI's die mogelijk interessant zijn om op te nemen in je marketing dashboard.

Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en via filters bijv. per afdeling/product/sector/locatie worden gemeten en gevisualiseerd:

  • Website verkeer (aantal bezoekers, evt. per bron/regio/...)
  • Conversies (aantal leads, evt. per bron/regio/...)
  • Kosten per conversie/lead (evt. per bron/regio/...)
  • ROAS/ROI (return on ad spend (=omzet), return on investment per advertentiecampagne, veelal door CRM/administratie te koppelen)
  • CAC (cost of acquiring a new customer, evt. per bron/regio/...)
  • CLTV (customer lifetime value, evt. per bron/regio/...)
  • E-mail (open rate, click-through rate, (un)subscribes)
  • Social media (likes/shares/comments/followers)
  • Brand awareness/reputation (branded zoekopdrachten, weergaven, likes/shares, reviews)

De kracht van een marketing dashboard zit vooral in de context die aan de KPI's wordt toegevoegd via gekoppelde/aanvullende (externe) data en handige filteropties. Zo neem je datagedraven beslissingen.

Hoe bepaal ik de juiste marketing KPI's?

Samen aan de slag met de KPI workshop

Marketing dashboard in Power BI, Google Looker of Tableau?

Bijna alle marketing dashboards bouwen we in Power BI, Google Looker (Google Data Studio) of Tableau. We geven graag advies over de beste oplossing voor jouw organisatie. Lees hieronder een basisvergelijking tussen Power BI, Google Looker en Tableau:

PowerBi-grijs

Marketing dashboard in Power Bi

  • Gebruiksvriendelijk.
  • Handig als je nu al Office365 gebruikt.
  • Koppel met diverse databronnen.
  • Het delen van dashboards is eenvoudig.
  • Niet zo veel geavanceerde functies voor data opschonen, visualiseren en analyseren.
google looker logo

Marketing dashboard in Google Looker

  • Gratis (basisversie).
  • Gebruiksvriendelijk.
  • Handig als je nu al Google Workspace gebruikt.
  • Goede koppelingen met Google Analytics, Google Ads en Google Search Console
  • Koppel met diverse andere databronnen.
  • Het delen van dashboards is eenvoudig.
  • Niet zo veel geavanceerde functies voor data opschonen, visualiseren en analyseren.
Tableau-grijs

Marketing dashboard in Tableau

  • Gericht op begrip uit je data.
  • Geavanceerde functies om data op te schonen, analyseren en visualiseren.
  • Koppel met diverse databronnen.
  • Grote community met data specialisten en gebruikers.
  • Wat duurder dan Power BI.

Werkwijze

Eerst leren we jouw bedrijf goed kennen. Wat wil je bereiken? Welke software/tools/systemen gebruiken jullie? Welke data is er beschikbaar?

Met deze informatie geven we een kostenindicatie van je dashboard(s). Zo weet je om en nabij wat de investering zal worden.

Tussen stap 2 en 3 spreken we een vaste prijs af. Dan weten we precies wat je nodig hebt en wat de datakwaliteit is (hoeveel opschoonwerk er nodig is).

Vaak is nog niet helemaal duidelijk wat je wilt meten en op welke manier dit goed gemeten kan worden. Tijdens een KPI workshop ontdekken we dit samen.

Gedurende en na deze workshop werken we een eerste opzet (schets) van het te bouwen dashboard uit. Zo krijg je alvast een beeld van hoe het dashboard er uit komt te zien.

In de praktijk krijgen we tijdens het bekijken en analyseren van de data vaak nog nieuwe inzichten en ideeën. Deze verwerken we natuurlijk ook in je dashboard (of een aanvullend dashboard met meer detail).

Nu duidelijk is wat op het dashboard moet komen, gaan we de data uit diverse systemen verzamelen en samenvoegen in een centrale database.

Waar nodig schonen we de data op en passen we berekeningen toe.

Indien mogelijk gebruiken we 'live koppelingen'. Dan is de data altijd up-to-date. Anders kunnen we de data (geautomatiseerd) periodiek inladen.

Natuurlijk zorgen we ervoor dat er niks met de originele data gebeurt.

De data is nu netjes voorbereid. Tijd om te gaan bouwen wat tijdens stap 1 en 2 is besproken en geschetst.

Daarnaast analyseren we de data voor extra inzichten. Hiervoor gebruiken we onze hersenen, formules en handige tools.

We vragen tijdens deze fase al regelmatig om feedback.

Voor de presentatie testen we het dashboard. Klopt alle data? Zijn alle formules correct? Werken de filters?

We presenteren het dashboard bij jullie op locatie of op ons eigen kantoor in het centrum van Rotterdam.

We lichten toe wat we hebben gedaan en waarom we voor specifieke visualisaties hebben gekozen. Ook vertellen we over onze opgedane inzichten.

Tijdens deze stap is er opnieuw ruimte voor feedback.

Het maximale uit je dashboard halen?

We kunnen je team trainen in het gebruik van het nieuwe dashboard (bijv. hoe herken je trends, hoe interpreteer je veranderingen, hoe herken je nieuwe kansen om nader te onderzoeken)?

De eerste versie van een dashboard op maat is slechts het startpunt van datagedreven werken!

Heb je een vraag over marketing dashboards?

Karim Tazmi

Karim Tazmi

Jaap van Leent

Jaap van Leent

Kennismaken of offerte aanvragen

We horen graag waar je naar op zoek bent! Je ontvangt binnen 24 uur een reactie.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Decidas en Knowify gaan samen verder als Summix.

Decidas en Knowify hebben besloten om de handen ineen te slaan. Knowify is een vooraanstaand Rotterdams bedrijf dat, net als wij, gespecialiseerd is in data en business intelligence. We gaan samen verder onder een nieuwe naam: Summix.