Doelgroep en prijs bepalen voor een 3D printing startup

Sector
E-commerce

Tools
Excel

Bedrijf

Printties is een innovatieve startup. Ze bedenken en produceren producten via 3D printing. Daarbij richten ze zich vooral op gepersonaliseerde producten voor thuis. Deze producten verkopen ze via hun Instagram-account.

Uitdaging

George Vonhoff is de technical director en mede-oprichter van Printties. Hij heeft veel verstand van en ervaring met 3D printing. Hij klopte bij Decidas aan om te sparren over de doelgroep en prijsstelling van één van hun producten: een gepersonaliseerde lamp.

Oplossing

Op het eerste oog is het kiezen van een doelgroep en prijsstelling een marketingvraagstuk. Omdat het hierbij gaat om de productie en online verkoop van een fysiek product, is het echter ook een distributievraagstuk. Kies je voor een hoge prijs en een niche doelgroep, dan nemen de distributiekosten (en vaak ook marketingkosten) toe. Ga je voor een lage, toegankelijkere prijs, dan ben je per product tot op zekere hoogte vaak minder kwijt aan marketing en distributie.

Om dit principe inzichtelijk te maken hebben we in excel verschillende opties uitgewerkt. Per doelgroep en prijsstelling hebben we ingeschat wat de winst zou zijn op basis van units sold en de kosten voor materiaal, tijd, marketing, distributie en customer support.

Resultaat

“Dankzij Decidas konden we beter onderbouwde beslissingen nemen over onze doelgroep en prijsstelling. Ze gaven naast nieuwe alternatieven ook inzicht in de potentiële impact op de andere facetten van ons bedrijf, zoals marketing, customer support en distributie. We kunnen daardoor de volgende stappen vol vertrouwen nemen!” – George Vonhoff

Ook het maximale uit je bedrijfsdata halen?

Neem contact op voor een vrijblijvende inspiratiesessie.