Sales dashboard laten maken

In één oogopslag grip op je sales KPI's

Deze bedrijven vertrouwen in Decidas

Jaap en Karim

Sales dashboard nodig?

Snel live
In Power BI of Tableau
Eigen huisstijl
Betrokken, communicatief en resultaatgericht

Met een interactief sales dashboard op maat behaal je als sales professional betere resultaten. Jij en het MT zijn altijd op de hoogte van de kerncijfers en voortgang t.o.v. de uitgezette strategie en bijbehorende salesdoelen.

Wat is een sales dashboard?

Als sales professional en/of lid van het MT wil je betrouwbare, actuele informatie over o.a. leads, deals, CAC, CLV, Sales velocity. Ook wil je via filters kunnen inzoomen op bijvoorbeeld locatie, afdeling en product/dienst/categorie.

Je moet weten hoe de belangrijkste zaken 'ervoor staan'. Met een sales dashboard zie je dit in één oogopslag.

Met een maatwerk sales dashboard zie je een stuk meer dan de standaard rapportages in sales software. Uit diverse bronnen/software wordt data samengevoegd en gevisualiseerd. Vragen die je vroeger enkel 'op gevoel' of met veel excelbestanden kon beantwoorden, zie je nu direct voor je.

Zo weet je altijd de voortgang ten opzichte van je sales-/bedrijfsdoelen, en weet je of je strategie en tactieken aanslaan. Zodra er iets uit de hand dreigt te lopen, weet je dit onmiddelijk en kun je actie ondernemen.

De voordelen van een sales dashboard op maat

Inzicht in de actuele status/voortgang van je belangrijkste sales KPI's
Zoom in met zelfgekozen filters (bijv. periode/locatie/afdeling/product/sector etc.)
Data uit diverse systemen samengevoegd, opgeschoond en gevisualiseerd
Stuur op tijd bij met actuele cijfers
Minder tijd en geld kwijt aan (periodiek) handmatig rapporteren
Altijd zichtbaar, op PC en mobiel
Aanpassingen in KPI's of systemen snel en eenvoudig bijgewerkt

Sales dashboard laten maken?

Interactief dashboard in Power BI of Tableau

Waarom kiezen bedrijven voor Decidas?

Ervaren Power BI / Tableau experts
Snel inzetbaar
Proactief
Betrokken en gefocust op resultaten
Duidelijke communicatie
Geen nacalculatie; eerlijke tarieven

Voorbeelden van belangrijke sales KPI's

Meten is weten. Het juiste meten is daarbij wel belangrijk. Dit zijn je sales KPI's.

Met deze KPI's meet je de voortgang ten opzichte van de geformuleerde sales- en bedrijfstargets. Hieronder staan enkele KPI's die mogelijk interessant zijn om op te nemen in je sales dashboard.

Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per afdeling/product/sector/locatie (via filters) worden gemeten en gevisualiseerd in je sales dashboard:

  • Leads (type, bron, locatie, etc.)
  • Deals (gem. omvang per product, fase, locatie, etc.)
  • Omzetprognose (met waarschijnlijkheid, potentiële afwijking)
  • CAC (per bron)
  • CLT (per bron, product, locatie, etc.)
  • Win %
  • Sales velocity (hoe snel deals door de pijplijn bewegen)
  • Nieuw vs bestaand

De kracht van een sales dashboard zit vooral in de context die aan de KPI's wordt toegevoegd via aanvullende data en filteropties. Zo kun je betere beslissingen nemen.

Hoe bepaal ik de juiste sales KPI's?

Samen aan de slag met de KPI workshop

Maatwerk sales dashboard

Elke salesafdeling is anders! Daarom maken we geen gebruik van een standaard 'template' dashboard.

Samen bepalen we welke doelstelling(en) voor jullie belangrijk zijn, en welke KPI's en filters daar bij passen. Daarna bouwen we een sales dashboard op maat.

Sales dashboard in Power BI of Tableau?

Sales dashboards maken we meestal in Power BI of Tableau. Wat is de beste oplossing voor jouw organisatie? We adviseren je graag. Lees hieronder een basisvergelijking tussen Power BI en Tableau:

PowerBi-grijs

Sales dashboard in Power Bi

  • Gebruiksvriendelijk.
  • Handig als je nu al Office365 gebruikt.
  • Koppel met diverse databronnen.
  • Het delen van dashboards is eenvoudig.
  • Niet zo veel geavanceerde functies voor data opschonen, visualiseren en analyseren.
Tableau-grijs

Sales dashboard in Tableau

  • Gericht op begrip uit je data.
  • Geavanceerde functies om data op te schonen, analyseren en visualiseren.
  • Koppel met diverse databronnen.
  • Grote community met data specialisten en gebruikers.
  • Wat duurder dan Power BI.

Werkwijze

Eerst leren we jouw bedrijf goed kennen. Wat wil je bereiken? Welke software/tools/systemen gebruiken jullie? Welke data is er beschikbaar?

Met deze informatie geven we een kostenindicatie van je dashboard(s). Zo weet je om en nabij wat de investering zal worden.

Tussen stap 2 en 3 spreken we een vaste prijs af. Dan weten we precies wat je nodig hebt en wat de datakwaliteit is (hoeveel opschoonwerk er nodig is).

Vaak is nog niet helemaal duidelijk wat je wilt meten en op welke manier dit goed gemeten kan worden. Tijdens een KPI workshop ontdekken we dit samen.

Gedurende en na deze workshop werken we een eerste opzet (schets) van het te bouwen dashboard uit. Zo krijg je alvast een beeld van hoe het dashboard er uit komt te zien.

In de praktijk krijgen we tijdens het bekijken en analyseren van de data vaak nog nieuwe inzichten en ideeën. Deze verwerken we natuurlijk ook in je dashboard (of een aanvullend dashboard met meer detail).

Nu duidelijk is wat op het dashboard moet komen, gaan we de data uit diverse systemen verzamelen en samenvoegen in een centrale database.

Waar nodig schonen we de data op en passen we berekeningen toe.

Indien mogelijk gebruiken we 'live koppelingen'. Dan is de data altijd up-to-date. Anders kunnen we de data (geautomatiseerd) periodiek inladen.

Natuurlijk zorgen we ervoor dat er niks met de originele data gebeurt.

De data is nu netjes voorbereid. Tijd om te gaan bouwen wat tijdens stap 1 en 2 is besproken en geschetst.

Daarnaast analyseren we de data voor extra inzichten. Hiervoor gebruiken we onze hersenen, formules en handige tools.

We vragen tijdens deze fase al regelmatig om feedback.

Voor de presentatie testen we het dashboard. Klopt alle data? Zijn alle formules correct? Werken de filters?

We presenteren het dashboard bij jullie op locatie of op ons eigen kantoor in het centrum van Rotterdam.

We lichten toe wat we hebben gedaan en waarom we voor specifieke visualisaties hebben gekozen. Ook vertellen we over onze opgedane inzichten.

Tijdens deze stap is er opnieuw ruimte voor feedback.

Het maximale uit je dashboard halen?

We kunnen je team trainen in het gebruik van het nieuwe dashboard (bijv. hoe herken je trends, hoe interpreteer je veranderingen, hoe herken je nieuwe kansen om nader te onderzoeken)?

De eerste versie van een dashboard op maat is slechts het startpunt van datagedreven werken!

Wat kost een sales dashboad?

Een sales dashboard laten maken kost gemiddeld tussen de €1.950 en €9.950. De investering is afhankelijk van het aantal databronnen, de datakwaliteit en de complexiteit van de visualisaties en berekeningen.

Bij Decidas hebben we een uniek concept: betaal je dashboard maandelijks, in 12 termijnen.
Zo maken we maatwerk dashboards toegankelijk voor het MKB.

Hieronder vind je een kostenindicatie van jouw sales dashboard(s). Na de kennismaking weten we precies wat je nodig hebt en spreken we een vaste prijs af. Wel zo prettig!

De investering

16.67% korting als je in één keer betaalt

Maandelijks (12x)
In één keer

Kickstarter

Voor kleine tot middelgrote bedrijven die een eerste dashboard op maat willen laten maken.

€195/maand

Inbegrepen:
Tot 2 databronnen
Bijvoorbeeld een (hosted) database, een excel-/csv-bestand, of een softwarepakket via een API-koppeling.
Software: Power BI, Tableau of Excel
Goede datakwaliteit
Hoeveel opschoonwerk is er nodig om het dashboard te kunnen bouwen (bijv: lege rijen verwijderen, data samenvoegen/opsplitsen, fouten in data opzoeken en oplossen)?
Goed = max. 2 uur/databron, gemiddeld max. 5 uur en matig 5+ uur.
Standaard visualisaties
Basis: bar chart, line chart, box plot, scatter plot, tree map, highlight table, (eenvoudige) kaarten.
Geavanceerd: funnel, gantt chart, (geavanceerde) scatter plot/bubble chart, geavanceerde (density) kaarten, uitgebreide tooltips.
8 standaard berekeningen
Standaard: Bijvoorbeeld data uit (meerdere) velden delen/vermenigvuldigen/optellen/als percentage uitdrukken.
Geavanceerd: bijvoorbeeld prognose, histogram, complexe berekeningen over tijd.
1 revisieronde

Grow

Voor middelgrote bedrijven die data uit 2-3 bronnen (geavanceerd) willen laten visualiseren.

€395/maand

Inbegrepen:
Tot 3 databronnen
Bijvoorbeeld een (hosted) database, een excel-/csv-bestand, of een softwarepakket via een API-koppeling.
Software: Power BI, Tableau of Excel
+ Gemiddelde datakwaliteit
Hoeveel opschoonwerk is er nodig om het dashboard te kunnen bouwen (bijv: lege rijen verwijderen, data samenvoegen/opsplitsen, fouten in data opzoeken en oplossen)?
Goed = max. 2 uur/databron, gemiddeld max. 5 uur en matig 5+ uur.
+ Geavanceerde visualisaties
Basis: bar chart, line chart, box plot, scatter plot, tree map, highlight table, (eenvoudige) kaarten.
Geavanceerd: funnel, gantt chart, (geavanceerde) scatter plot/bubble chart, geavanceerde (density) kaarten, uitgebreide tooltips.
14 standaard berekeningen
1 geavanceerde berekening
Standaard: Bijvoorbeeld data uit (meerdere) velden delen/vermenigvuldigen/optellen/als percentage uitdrukken.
Geavanceerd: bijvoorbeeld prognose, histogram, complexe berekeningen over tijd.
2 revisierondes
KPI workshop (t.w.v. €975)

Leader

Voor (middel)grote bedrijven die een complex dashboard nodig hebben met data uit diverse bronnen.

€995/maand

Inbegrepen:
Tot 5 databronnen
Bijvoorbeeld een (hosted) database, een excel-/csv-bestand, of een softwarepakket via een API-koppeling.
Software: Power BI, Tableau of Excel
+ Matige/gemiddelde datakwaliteit
Hoeveel opschoonwerk is er nodig om het dashboard te kunnen bouwen (bijv: lege rijen verwijderen, data samenvoegen/opsplitsen, fouten in data opzoeken en oplossen)?
Goed = max. 2 uur/databron, gemiddeld max. 5 uur en matig 5+ uur.
+ Geavanceerde visualisaties
Basis: bar chart, line chart, box plot, scatter plot, tree map, highlight table, (eenvoudige) kaarten.
Geavanceerd: funnel, gantt chart, (geavanceerde) scatter plot/bubble chart, geavanceerde (density) kaarten, uitgebreide tooltips.
20 standaard berekeningen
3 geavanceerde berekeningen
Standaard: Bijvoorbeeld data uit (meerdere) velden delen/vermenigvuldigen/optellen/als percentage uitdrukken.
Geavanceerd: bijvoorbeeld prognose, histogram, complexe berekeningen over tijd.
3 revisierondes
KPI workshop (t.w.v. €975)
Training 'Haal het maximale uit je data dashboard' (t.w.v. €375)

Maak kennis met Jaap en Karim

Jaap en Karim

Onze missie:

Het maximale uit bedrijven halen door onvervuld potentieel te ontdekken en benutten.

Wij lossen graag complexe problemen op. Hiervoor gebruiken we ons analytische denkvermogen en business intelligence tools zoals Power BI en Tableau. Opdrachtgevers omschrijven ons als ambitieus, betrokken, innovatief en creatief.

Bij voorkeur werken we aan projecten met een positieve impact op de 3P's (people, planet en profit).

Wat kan je van ons verwachten?

Advies: we leren je bedrijf en de branche kennen.
Snelheid: korte lijntjes, snel resultaat.
Vaste prijs: geen nacalculatie.

Heb je een vraag over sales dashboards?

Karim Tazmi

Karim Tazmi

Jaap van Leent

Jaap van Leent

Kennismaken of offerte aanvragen

We horen graag waar je naar op zoek bent! Je ontvangt binnen 24 uur een reactie.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.