Marketing & data: 5 SEO-KPI’s die je kan meten

Je website is prachtig, je hebt al veel geïnvesteerd in contentmarketing en je hebt een oneindigheid aan uren besteed aan het ontwikkelen van koperspersonages en het focussen op je doelgroep.

Nu is het echter tijd om een presentatie van je inspanningen te tonen aan je klant, of om de laatste campagneontwikkelingen te delen met de hoger opgeleiden. Maar hoe kun je succes bewijzen? Hoe toon je je waarde op een tastbare manier aan? Key Performance Indicators (KPI’s) bieden hier voor jou het antwoord.

KPI’s zijn objectieve statistieken die helpen bij het meten van en duidelijkheid geven over het succes van een bepaalde organisatie of campagne. Wat zijn de belangrijkste KPI’s als het gaat om het meten van het succes van je SEO- (search engine optimization) en digitale marketinginspanningen? Je leest het hier!

5 SEO-KPI’s die je kan meten

1.     Organische sessies

Organische sessies meten bezoeken aan je website via zoekmachines. Bij zoekmachines kun je denken aan bijvoorbeeld Google en Bing. Een sessie wordt gedefinieerd door een bezoek aan de website, de acties die de gebruiker tijdens dat bezoek onderneemt en vervolgens het verlaten van de site door de gebruiker.

Als een gebruiker inactief is, wordt zijn sessie standaard na 30 minuten inactiviteit afgebroken. Een enkele gebruiker kan verantwoordelijk zijn voor meerdere sessies.

Organisch verkeer kan rechtstreeks in Google Analytics worden gemeten, of je kunt de gegevens integreren met een rapportagetool zoals Agency Analytics voor betere kruisverwijzingen met andere datapunten.

De groei van het organische verkeer is de allerbelangrijkste prestatie-indicator, omdat deze het duidelijkst aansluit bij de doelstelling van SEO, en dat is natuurlijk meer bezoekers genereren voor je website.

2.     Zoekwoordrangschikking neemt toe

Zoekwoordrangschikkingen verwijzen naar de frequentie waarmee specifieke zoekwoorden worden gebruikt in grote zoekmachines zoals Google of Bing. Hoe dichter bij nummer één, des te beter.

Je wilt dat je website voornamelijk hoog scoort voor zoekwoorden met een hoog volume (termen waarop vaak worden gezocht). Hiermee genereer je namelijk veel bezoekers.

Het wordt hoog tijd dat je klaar bent met klikfraude. Je kunt trefwoordrangschikkingen volgen in een tool zoals SEMRush of SE Ranking.

Het rangschikken van zoekwoorden is een essentiële SEO-KPI omdat het is wat klanten direct correleren met SEO-succes. Verbeteringen in de ranking van zoekwoorden zijn het eerste startpunt om andere primaire doelstellingen te bereiken: meer leads, verkeer en verkopen.

3.     Leads/conversies

Je wilt een lead genereren die hopelijk wordt omgezet in een verkoop.

Een lead is elk soort contact met een potentiële klant.

Het kan gaan om:

  • Het aanmelden voor de nieuwsbrief
  • Een voltooide aankoop
  • Een telefoongesprek
  • Het indienen van het contactformulier waarin om meer informatie wordt gevraagd
  • Het aanmelden voor een webinar

Als je doelen en gebeurtenissen instelt in Google Analytics, kun je leads volgen in verschillende dimensies:

  • Meer mannen dan vrouwen of juist andersom?
  • Heb je een hogere conversieratio op mobiel dan op desktop?
  • Welke pagina genereert de meeste leads?

Je kunt ook doeltrechters instellen om te bekijken waar en wanneer mensen afhaken in het proces en om verbeteringen aan je site aan te brengen. Een toename van leads betekent niet alleen dat je meer bezoekers naar de site trekt, maar ook dat die bezoekers de gewenste actie in steeds grotere aantallen uitvoeren.

Dit is een essentiële KPI omdat hij zo goed aansluit bij de kerndoelstelling van het bedrijf, namelijk het vergroten van het klantenbestand en het verhogen van de omzet. Om de resultaten voor deze KPI te verbeteren, moet je de nadruk leggen op conversieoptimalisatie (CRO) en gebruikerservaring (UX).

  • Kan de gebruiker op gemakkelijke en verwachte manieren door de conversietrechter navigeren?
  • Is je website gemakkelijk te navigeren?
  • Is de inhoud betrouwbaar en overtuigend?
  • Zijn calls-to-action (CTA’s) prominent en duidelijk?

4.     Bounce-percentage

Het bounce-percentage is een statistiek die het percentage sessies meet waarbij de gebruiker de pagina laadt en direct weer afsluit zonder enige actie uit te voeren. Het bounce-percentage wordt berekend door het aantal niet-interactieve sessies te delen door het totale aantal sessies.

Een typisch bounce-percentage ligt tussen de 40 en 60 procent, wat betekent dat ongeveer de helft van alle sessies naar verwachting zal eindigen zonder dat er actie wordt ondernomen. Maar dit varieert sterk uiteraard afhankelijk van je niche/branche.

Het bounce-percentage is een belangrijke KPI, omdat voldoen aan de zoekopdracht van de gebruiker een grote prioriteit is voor algoritmen van zoekmachines. Wanneer een gebruiker zoekt naar een zoekwoord, wil Google hem of haar de meest relevante resultaten van de beste kwaliteit laten zien die het probleem kunnen oplossen.

Wanneer gebruikers terugveren naar de pagina met zoekresultaten, kan dit erop duiden dat de rangschikkingspagina niet relevant, frustrerend om te navigeren of misschien niet betrouwbaar is. Aan de andere kant van het spectrum geeft een laag bounce-percentage aan dat je site relevant, gemakkelijk/lonend om te navigeren is en aan een minimale E-A-T-drempel voldoet.

Controleer regelmatig pagina’s op je site met een hoog bounce-percentage en A/B-test verschillende benaderingen om te zien of je dat aantal kunt verbeteren.

5.     Exitpagina’s

Een exitpagina is de laatste pagina die door een gebruiker is bekeken en dus bezocht voordat de sessie werd beëindigd, het tabblad of de browser werd gesloten of naar een andere nieuwe website gezocht werd.

Hoewel mensen je website dus op dat moment verlaten, is een exitpagina niet per se negatief – een gebruiker kan de bedankpagina of de aankoopbevestigingspagina verlaten na een volledig fijne ervaring op je website.

Als een hoog percentage gebruikers een pagina verlaat waarop jij niet wil dat ze hun reis beëindigen, kan dit een kans zijn voor CRO/UX-verbeteringen.

Je vindt deze details in Google Analytics door naar Gedragsrapporten> Site-inhoud> exitpagina’s te gaan. Je wilt niet alleen het onbewerkte aantal uitstappunten beoordelen, maar ook het uitstappercentage.

Dit is een percentage dat wordt berekend door het aantal uitstappunten te delen door het aantal paginaweergaven voor een bepaalde pagina. Als je een hoog uitstappercentage hebt voor een pagina die niet als uitstappagina bedoeld is, zijn optimalisaties nodig.

Geschreven door:

Karim Tazmi

Karim maakt bedrijven datagedreven en werkt o.a. met Tableau, Power BI, SQL, Python en Mongo(DB).